Kirkesamfunn jakter på de sterke menn som kan stå i
kampen mot vestlig dekadanse, i Russland, men også i USA.
Kirkens jakt
på de sterke menn i kampen mot vestlig dekadanse. Helge Simonnes skrev i
Dagsavisen i går at det blir for enkelt å se det som nå skjer i
Ukraina som en gal manns verk. Han mener det er mer fornuftig å se på
det som skjer med utgangspunkt i at det er «et kollektiv som har gått av
skaftet». «Russiske institusjoner trenger å bli saumfart. En av disse er Den
russisk-ortodokse kirke». Denne har ifølge Simonnes langt fra blitt en
motstemme til Putin. Kirkens overhode, patriark Kirill, støtter opp om
krigføringen. Dette gjør han ut fra en oppfatning, som også er Putins, at dette
er «en forsvarskrig mot at vestlige liberale verdier og dekadanse skal få innpass
i det russiske samfunnet, og for så vidt også det ukrainske». Den russisk-ortodokse
kirken har plassert seg i fremste rekke når det gjelder å ta avstand fra
homofili og andre former for moderne kjønnsidentitet. Kirken støttet Putin som presidentkandidat
da han i 2012 ble valgt til sin tredje og fjerde periode som president. Simonsen
mener at de toneangivende i kirken gjorde dette ut fra en forestilling om at
han var den eneste kandidaten som kunne stå i denne verdi-kampen.
Litt russisk-ortodoks
kirkehistorie. I 988 lot Vladimir, den vikingættede fyrsten i Kiev, seg
døpe og befalte alle sine undersåtter å gjøre det samme. Slik begynte den
russisk-ortodokse kirke, som skulle komme til å bli en av de største og viktigste
i kristenheten. I 1453 falt Konstantinopel for tyrkerne. Det kristne romerske
riket var slutt. Et nytt russisk rike med Moskva som hovedstad hadde vokst frem.
Etter Konstantinopels fall kunne Moskva-fyrsten se seg selv som arvtaker etter
den østromerske keiseren. Ivan IV («den grusomme») tok keisertittelen «tsar» i
1574 og Moskva ble utropt til «det tredje Roma». I 1589 fikk Moskva en egen
patriark. Et omfattende klostervesen vokste frem og samlet etter hvert store
rikdommer. Kirke og stat var en enhet, etter bysantisk modell. Peter den store
(1689-1725) avsatte patriarken og oppnevnte i stedet en «hellig synode» med seg
selv som overdommer. Patriarkatet ble først gjenopprettet etter tsardømmets
fall i 1917. Etter revolusjonen ble stat og kirke skilt og fra 1922 innledet
staten en omfattende forfølgelse av kristne. Prester, munker og nonner ble
henrettet eller omkom i arbeidsleirer. Kirken ble fratatt all eiendom og alle
rettigheter. Fra og med 1980-årene og spesielt etter Sovjetunionens oppløsning
har kirken igjen fått omfattende oppslutning og innflytelse i Russland.
Vi
så og ser det samme i USA. Simonnes viser også til USA
og mener å se noe av den samme tendensen der. Evangelikale kristne i USA ble i
2015 etter hvert overbevist om at Donald Trump «var den eneste som var sterk
nok til å utfordre USAs liberale elite, eller «sumpen i Washington», som det etter
hvert het. Televangelisten Paula
White-Cain fungerte som rådgiver for Trump på dette området. En
rekke fremstående forkynnere, og menighetene deres, så på Trump som utpekt av
Vår Herre. Trumps støtte til Israel veide tungt i disse kretsene. Flytting av
den amerikanske ambassaden til Jerusalem var en viktig symbolhandling i forhold
til deler av målgruppen. Men også andre spørsmål var og er viktige for
religiøse amerikanere. Abortmotstand og kristendommens stilling i skolen er
blant disse. I mange grunnskoler i USA er skapelsesberetningen sidestilt med
evolusjonslæren. Trump bidro til oppslutning om seg selv ved å redusere
føderale tilskudd til abortklinikker og ved å utnevne konservative dommere. For
mange av disse tilhengerne var og er "Make America Great Again"
synonymt med "Make America Christian Again". Kanskje ikke så rart at Trump
og Putin finner ut av det med hverandre og at Trump fremstår som Putin-beundrer.
Mer om Trumps samarbeid med amerikanske kirkesamfunn finnes her i poster om Trumps velgergrunnlag og Trumps tilbakekomst.
Republikanere i USA savner en «sterk mann» som Commander-in-chief.
Biden får skylden for invasjonen av Ukraina. Blant
grupper av Republikanske politikere i USA er man mindre opptatt av Putin som
mannen bak en invasjon av Ukraina enn man er opptatt av å finne "indre fiender". Sittende president Joe Biden er tildelt rollen. Senator John Barrasso fra Wyoming
har tatt på seg Putins bukser og indirekte beskyldt Biden for å ha bidratt til invasjonen
av Ukraina. Om Biden og Putin sa han i et intervju: «He
(Biden) talked tough but Putin doesn’t respect statements, he only respects
strength. He views President Biden as weak and ineffective and indecisive». «Putin
has to make the calculation, and I think he’s already done this, ‘What’s it
gonna cost me to go in, to invade, how much is the price I’m going to have to
pay?’ And he thinks with Biden in the White House… that price is going to be
relatively low». Barasso er ikke alene. Både Senator Lindsey Graham og leder
for Republikanerne i Senatet, Mitch McConnel har antydet at presidentens «weakness»
gjorde det mulig for Putin å invadere Ukraina. «He’s walking all over you»,
skal Graham ha sagt om Biden. Listen over Republicans who critisizes Biden er mye lenger enn dette. Vi kan vel anta at slike utsagn
fanges opp av Russlands etterretning og at Putin gleder seg over intern
amerikansk misnøye og splittelse. Opplevelsen av egen makt og betydning blir
ikke mindre av det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar